AZ ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS HASZNÁLATÁNAK SZABÁLYAI

A járványhelyzet következtében korlátozott módon állnak rendelkezésünkre a különböző utazási lehetőségek, és a járványvédelmi korlátozások hátráltatják az üzleti élet lendületét. A probléma áthidalásához az elektronikus aláírás érdemi segítséget nyújthat. Használata megkönnyítheti a mindennapi üzleti életet, azonban az aláírás érvényességének szigorú feltételei vannak, hiszen az aláírás technikailag nem személyhez kötött, így különösen fontos annak bizonyíthatósága, hogy az adott elektronikus aláírást valóban az arra jogosult személy helyezte el az elektronikus iraton.

  1. ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS HITELESSÉGE JOGSZABÁLYOK ALAPJÁN

 

Az egységes európai uniós szabályozás (i) az elektronikus aláírás, (ii) a fokozott biztonságú elektronikus aláírás, és (iii) a minősített elektronikus aláírás lehetőségét határozza meg. A három kategória az elektronikus aláírás különböző biztonsági fokozatát jelenti, amelyekhez különböző bizonyító erő tartozik. Így a minősített elektronikus aláírással ellátott okirat során a bíróságok vélelmezik, hogy a dokumentumot az aláírásban nevesített személy írta alá, míg az egyszerű elektronikus aláírás használatával aláírt dokumentum csak írásba foglaltnak minősül, de nem társul hozzá a teljes bizonyító erejű magánokirat joghatása. A differenciáltság indoka a különböző szituációkban való használhatóság; például egy szervezeten belüli nyilatkozat kiadásához a fokozott biztonságú elektronikus aláírás is megfelelőnek bizonyulhat, ám harmadik személyek irányába szükség lehet a minősített elektronikus aláírás használatára.

Ahhoz, hogy egy gazdasági társaság nevében a társaság vezető tisztségviselője cégszerűen, elektronikusan is aláírhasson, főszabály szerint minősített elektronikus aláírásra van szükség.

Az elektronikus aláírással történő cégjegyzési jog cégjegyzékben történő rögzítéséhez a jelenlegi jogszabályok alapján elektronikus aláírási címpéldány elkészíttetésére van szükség, melyet csak közjegyző készíthet. Ennek alapján a cég kérelmére a cégjegyzék tartalmazhatja a cégjegyzésre jogosult elektronikus címpéldányáról készített tanúsítványát is, amely igazolja, hogy az adott tanúsítvány cégszerű elektronikus aláírás. Amennyiben az adott személy elektronikus aláírása a cégjegyzékben is feltüntetésre kerül, úgy az aláírás cégszerűségét önmagában a társaság cégkivonata tanúsítja, további igazolásra sem magyar, sem külföldi fél felé nincs szükség.

Az egységes európai uniós szabályozás keretében egy konkrét nyilvántartás tartalmazza azokat a bizalmi szolgáltatókat, amelyeket a tagállamok kölcsönösen elismernek a határokon átnyúló hitelesítés céljából; tehát a magyarországi cégeljárás során akár más tagállami jog alá tartozó bizalmi szolgáltató által biztosított minősített elektronikus aláírás is használható. A bizalmi szolgáltatókról szóló lista a https://webgate.ec.europa.eu/tl-browser/#/ elérési címen hozzáférhető. Magyarországon jelenleg három szolgáltató biztosít minősített elektronikus aláírást, ezek a NISZ Zrt., a Netlock Kft., és a Microsec Zrt.

Az elektronikus cégjegyzési jog cégbírósági bejegyzéséhez három lépésre van szükség: 1. szerződéskötés a megfelelő szolgáltatóval; 2. közjegyző előtt hitelesített elektronikus aláírási címpéldány elkészítése; és 3. cégbírósági változásbejegyzési eljárás lefolytatása.

Fontos kiemelni, hogy a megfelelő biztonságú elektronikus aláírás abban az esetben is cégszerű, ha az a cégjegyzékben nincsen bejegyezve, azonban ebben az esetben a cégszerűség bizonyítására külön szükség lehet.

  1. ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS HITELESSÉGE MEGÁLLAPODÁS ALAPJÁN

 

A fentieken túl a minősített elektronikus aláírás (illetve adott esetben cégbírósági bejelentés) fontos alternatíváját képezi az az esetkör, amikor a szerződő felek egymás közti szerződésükben rögzítik, vagy egy üzleti szereplő a szerződéskötéseihez használt általános szerződési feltételekben rögzíti az elektronikus aláírás hitelességének feltételeit. Ennek alapján olyan elektronikus aláírási forma is felruházható az elektronikus cégjegyzésnek megfelelő bizonyító erővel, ami egyébként az elektronikus aláírás cégkivonatban való rögzítésére nem lenne alkalmas. Amennyiben az elektronikus aláírás használata ilyen módon papír alapú szerződésben rögzítésre kerül, úgy ezt követően az elektronikus aláírás bizonyító erejét a bíróságok is el kell, hogy ismerjék az érintett felek közti viszonylatban, így az elektronikusan aláírt későbbi iratok hitelesek és jogi kötőerővel bírnak.

Az elektronikus aláírás, illetve cégjegyzés lehetősége nagyban megkönnyíti a járványhelyzet következtében kialakult helyhez kötött ügykezelést és a fennakadás nélküli ügymenetet.

 

A fenti összefoglaló a figyelemfelkeltést szolgálja és nem tekinthető jogi tanácsadásnak.

Természetesen az elektronikus aláírásra vonatkozó cégeljárás, a vonatkozó szerződéses klauzulák elkészítése, illetve bármely kérdés esetén készséggel állunk rendelkezésre.