A 2019. ÉVI ADÓJOGI JOGSZABÁLY-VÁLTOZÁSOK ÖSSZEFOGLALÓJA
Összefoglalónk – tekintettel a számtalan részletszabályra – csak a leglényegesebb módosításokat tartalmazza. A részletszabályok elemzése túlmutat jelen hírlevelünk keretein, ám kérésére készséggel adunk felvilágosítást ezek lényeges tartalmáról.
- TÁRSASÁGI ADÓ
A társasági adózásban a leglényegesebb változás, hogy – a csoportos áfa alanyisághoz hasonlóan – bevezetésre kerül a csoportos társasági adóalanyiság intézményrendszere.
Ennek legfontosabb feltételei:
- a csoportban részt venni kívánó adózók közötti legalább 75 százalékos arányú szavazati jogon alapuló kapcsolt vállalkozási viszony,
- azonos számviteli rendszer,
- azonos mérlegfordulónap és
- azonos könyvvezetési pénznem.
Az új szabályozás egyik jelentős előnye, hogy az adóévben negatív adóalappal rendelkező csoporttagok adóalapja akár 50%-ig beszámítható a pozitív adóalappal rendelkező tagok adóalapjával szemben, ami jelentős adómegtakarítást eredményezhet.
A csoportos adóalanyiság létrehozását első alkalommal 2019. január 1. és január 15. között kell kérelmezni; ebben gyorsan kell lépni, mert a határidő jogvesztő.
Az új kamatlevonás-korlátozási szabályok alapján a kamatlevonás tekintetében maximum a kamatfizetés, adózás és értékcsökkenés előtti adóévi eredmény 30%-át vagy 939.810.000 forintot elérő nettó finanszírozási költségek elismertek. A ki nem használt kamatlevonási kapacitás egyes esetekben a következő évek adóalapját csökkentheti.
Az ellenőrzött külföldi társaságként való minősítés alóli mentesítés csak aktív jellegű szolgáltatási tevékenységre vonatkozik a jövőben és a tőzsdei társaságok automatikus mentesítése is megszűnik.
A látvány-csapatsportok támogatásának jogcíme kiegészül a sportcélú ingatlan üzemeltetésének költségeire vonatkozó támogatás lehetőségével.
- ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ
A törvényjavaslat lehetővé tenné a személygépkocsi bérleti díjának levonásánál 50%-os hányad automatikus alkalmazását, amennyiben a bérelt személygépkocsit gazdasági és magáncélra egyaránt használják. Ha a magasabb hányadú üzleti célú felhasználás igazolt, ennek megfelelő levonási hányad is alkalmazható.
- január 1-től az új lakóingatlanok értékesítésének áfakulcsa ismét 27%-ra emelkedik. Az új szabályozás egyértelművé teszi, hogy az 5%-os áfa kulcsot azon lakóingatlanok értékesítésénél lehet még alkalmazni, amelyeknél – többek között – 2018. november 2. előtt az építési engedélyt már megkapták vagy az egyszerű bejelentést ezen időpont előtt megtették.
Az alanyi adómentesség választására jogosító értékhatár a jelenlegi 8 millió forintról 12 millió forintra emelkedik. Így az alanyi mentesség és a KATA választási értékhatára azonos.
A törvény szabályozza az egycélú utalványok átruházásával kapcsolatos adózást. Kiemelendő, hogy az ingyenes átruházás után is adófizetési kötelezettség keletkezik, amennyiben az utalvány beszerzéséhez kapcsolódóan az adóalanyt adólevonási jog illette meg.
- SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
A legjelentősebb változás, hogy a K+F tevékenységben résztvevő munkavállalók utáni szociális hozzájárulási adóból érvényesíthető adókedvezmény feltételrendszere jelentősen szélesebb körben alkalmazható.
Az Új Szocho tv. szerint, ha a vállalkozás alap vagy főtevékenységként, vagy ahhoz kapcsolódóan saját tevékenységi körben K+F tevékenységet végez, akkor a K+F tevékenység közvetlen költségeként elszámolt bérköltségre számított szocho 50%-a adókedvezményként érvényesíthető. Az így figyelembe vett bérköltség – természetesen – a társasági adóalap csökkentésére már nem elszámolható
2019. január 1-jétől a kifizető (munkáltató) által kötött, egyéni és csoportos kockázati biztosítás díja adóköteles lesz. Csoportos biztosítás esetén a biztosítás díjának a magánszemélyre arányosan jutó része az adóköteles biztosítási díj. Ahol nem lehet a fenti arányosítással megállapítani az egyes magánszemélyekre jutó részt, a biztosítások díja egyes meghatározott juttatásként, kifizetői adózás mellett lesz adóköteles.
2019-től az önkéntes kölcsönös pénztárba teljesített munkáltatói hozzájárulás és munkáltatói adomány munkaviszonyból származó jövedelemnek minősülne, melyek után a munkáltatói támogatás (bruttó) összegéből a magánszemélyt terhelő közterheket a munkáltatónak le kell vonnia. Az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár által nyújtott, egyéb jövedelemként adóköteles célzott szolgáltatás esetében nincs adóelőleg, az adót a bevallási határidőig kell megfizetni.
A lakáscélú vissza nem térítendő munkáltatói támogatás adómentessége megszűnik, de továbbra sem kell kamatkedvezményből származó jövedelmet megállapítani akkor, ha a munkáltató adott feltételek szerint nyújt munkavállalójának lakáscélra kölcsönt.
- KISVÁLLALATI ADÓ (KATA, KIVA)
A KIVA alá történő bejelentkezés várható bevételre, mérlegfőösszegre vonatkozó előírása 2018. december 1. napjától 500 millió forintról 1 milliárd forintra változott.
Abban az esetben, ha az adózó a társasági adó hatálya alól tér át a kisadózó vállalkozások tételes adójának (KATA) hatálya alá, akkor – 2018. november 24-e óta – a társasági adóalanyiság időszaka alatt az általa teljesített termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás alapján kiszámlázott összeg kizárólag társasági adóalapot képez, a teljesítés időpontjától függetlenül.
*
A fenti összefoglaló a figyelemfelkeltést szolgálja és nem tekinthető jogi tanácsadásnak.
Természetesen bármely kérdés esetén készséggel állunk rendelkezésre.